söndag 4 oktober 2009

Sivs semster i inlandet

Denna helg har jag färdats tvärs över Sverige för min lilla kusins dop. Detta har jag dokumenterat i bilder men eftersom jag inte lägger ut bilder på folk utan lov så kommer bilder från dopet inte läggas ut. Jag tänkte på det innan så istället tog jag lite omgivningsbilder.

Efter en över fem timmars lång bussresa så dumpade de av mig mitt i ödemarken. Jag hade som ingen större aning om vart jag var men följde ett litet ljussken längre bort som visade sig vara Häggenås centrum. Även kallat deras ICA med parkering. Pappa kom och hämtade upp mig där och skjutsade mig sedan ännu längre in i skogen. Det var svart, det var kallt och jag såg ingenting. När vägen slutade så kom vi äntligen till ett litet hus som det lyste värme och kärlek ifrån. Jag var framme.

Har tyvärr inga bilder ifrån Österåsens vistelsen eftersom den enda tiden på dygnet vi befann oss där var då det var mörkt.

Lördag morgon så stod vi startklara vid dörren klockan tjugo över tolv på eftermiddagen. En liten roadtrip längre upp och längre in i landet väntade. Till den fjälliska tundran. På resvägen så körde vi i hastigast förbi min födelseort Föllinge. Det gick snabbt eftersom den inte är stor. På bilden ovan ser vi huvudgatan i rusningstrafiken.

Föllinges enda pizzeria hade visst bestämt sig för att måla om huset. Helt klart en uppfriskande fläkt!

Pappa blev helt plötsligt inne i dokumentationen av inlandet och han tog denna bild. Han bad mamma stanna bilen, klättrade upp på bergsidan på andra sidan vägen och förevigade detta ögonblick. Blev nog inte lika dramatiskt som han hade tänkt.

Delmål innan vi nådde dopcermonin var mormors hus som ligger beläget i Häggsjövik med denna iögonfallande utsikt. Här samlades min del av släkt innan vi sådär gemensamt for med bilarna till kyrkan.

Dopet var ju lite speciellt eftersom lill kusinen är halv same. Eller så stor skillnad var det inte förutom att vi sjungde en samisk sång också. Däremot märktes det på dopfesten där det bjöds på potatisar och renskav. Sådan där gemytlig tillställning med god mat och trevligt sällskap. Men efter ihopstädning i församlingshemmet så kände en del av oss att kvällen inte riktigt slutade här och vi ville ha en dopefterfest. Först drog vi en sväng till min moster där hälften var och vi smuttade på några glas rödvin och efter det blev det dopefterefterfest hos min mormor där det blev ännu mera rödvin. Mormor var snäll och lät mig sitta på bondplatsen en stund. Jag blev helt till mig av glädje och försökte se sådär inflytelserik och mäktig ut.

Ja, det där var väl i korta drag hur min helg har sett ut. Självklart finns det hur mycket roligt som helst jag skulle kunna berätta men det mesta är alldelens för internt och funkar bara i stunden så jag skippar det. Men jag är helnöjd!

1 kommentar:

  1. Jag vill veta allt internt nu Susanne. Och jag ´hoppas inte du förväntar dig att få sitta vid den där bondeplatsen igen? Jag har nog aldrig suttit där överhuvudtaget. Men somliga har det tydligen bra.

    SvaraRadera