torsdag 9 april 2009

Om att lukta illa

"Hedra din gäst i två dagar, den tredje dagen ge din gäst en spade". Detta brukar jag alltid hänvisa till då jag far till Strömsund och hälsar på min familj. Detta ger mig fritt utrymme att göra exakt vad jag vill, vad jag känner för, under två dagar och ingen kan säga något eller göra något åt det. Regler är regler. Så vad har jag gjort under dessa två dagar i min frihet?
Till att börja med så installerade jag mig i soffan. Gjorde min klassiska uppbyggnad med dator och TV i perfekt linje så jag kan se bägge skärmarna samtidigt. Har sedan dess legat i soffan och varvat snus med bullar, korv och mjölk. Jag har inte gjort någonting.

Av att inte göra något så kan allting kännas rätt så stressigt. Att passa en tid, som middagen klockan 18.oo, kan förstöra en hel dag. Igår låg jag till och med och oroade mig inför att jag skulle vara tvungen att duscha idag. Jag drog ut på det så länge som möjligt tills jag kände att en unken lukt förföljde mig och jag kunde inte längre skylla på hunden. Eller det jag mest märkte av var att min hund Bira började som smått ta avstånd ifrån mig.

Men nu är den tredje dagen kommen. Jag har rakat mig under armarna, tagit mig en dusch och bytt kläder. Som en helt ny människa. Jag har till och med höjt den kulturella nivån och bytt ifrån program som "Confessions of Celebrity Assistants" till "Arn -Tempelriddaren". Det borde ju räknas som att läsa boken? Jag har även gjort en del försökt att arbeta igång hjärnverksamheten igen. För att inte överbelasta min hjärnkapacitet så gjorde jag en mjukstart med korsord för barn men insåg att även det var svårt då jag inte lyckades lista ut vad en bild på en häst kunde vara. Alltså, en bild på en häst, tre bokstäver och slutar på -TO. Jag var totalt lost. Jag fick för mig att det måste vara en vokal framför T:et och började googla runt på de olika vokalkombinationerna; Ato, Oto, Uto, Åto, Eto, Ito, Yto, Äto och Öto men utan större framgång. Utan att tänka i större banor så antog jag att Östersunds posten gjort något fel. Och irriterade mig på vad ett fel i ett barnkorsord kan ge för skada i de stackars barnens självförtroende. Små mörka fläckar i själen som senare kommer bidra till ett tonårsliv som EMO. Tvärsäker på att Östersunds posten gjort fel så visade jag upp för min mor det uppenbara felet i korsordet. Hon kollade på mig och sa; "Men ska det inte vara sto?".

Ja...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar