måndag 1 mars 2010

Vissa dagar är som en Melissa Horn låt

Igår innan jag gick och la mig så sade jag till mig själv; "Vissa dagar är som en Melissa Horn låt". Sen kröp jag ner under täcket och somnade. Eftersom jag inte lyssnar på Melissa Horn så kändes den kommentaren väldigt oväntad. Hur skulle jag då sammanfatta denna dag? Som en busshållsplats kanske.

Somnade på soffan på eftermiddagen vilket kanske inte var det mest genomtänkta. Hade tänkt avsluta min målning idag men får väl ta det om inte annat till helgen. Har dock två nya på gång som jag vill påbörja. Den ena är redan färdigmarinerad i huvudet och det enda som saknas är en passande bakgrund som jag måste tänka ut. Den andra ska bli en hyllningsmålning till min farmor.

Min farmor målade väldigt mycket men jag skulle väl inte direkt säga att hon var bra. För att beskriva hennes tavlor så kan jag väl säga att hon kanske kunde måla en gran utmärkt men sen då hon kanske målade till en domherre i granen så var den totalt fel. Det var som alltid något fel i målningarna. Men om det inte skulle varit för hennes "fel" så tror jag aldrig hennes tavlor skulle bli intressant. Nu var de ju istället väldigt personliga och charmanta. Som jag och min mamma brukade säga; "Om hon skulle målat sådär med vilje skulle hon vart bra". Nu hade dock farmor alzheimers. När hon sedan dog så fick jag ärva alla hennes 123 penslar och det känns lite speciellt då jag målar med dem nu. Så jag vill göra en tavla för hennes minne. En tavla i hennes stil som representerar det liv hon hade och hennes sjukdom. Jag tänker mig rörigt och förvirrat men med glada färger. Sen måste det vara lite spanskt också. När jag var liten trodde jag att farmor kom ifrån Spanien eftersom hon var så mörk. I efterhand har jag förstått att det endast berodde på att hon färgade håret och hade solarium. Men hon är rätt så spansk för mig. Jaja, det blir säkert bra. Nu sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar