tisdag 9 mars 2010

Slutgiltiga målandet

Målningen är som sagt klar. Nu delger jag de sista stegen.

Dags att sätta lite färg i ansiktet. Sjukt svårt att blanda en passande ansiktsfärg. Jag gjorde mig själv lite mer gul för att undvika uppfattas rosa.

Lite lila tillkom runt ögonen. Jag hade inte tänkt att peta så mycket i ansiktsmålandet som jag ändå gjorde. Men svårt att låta bli.

En vanlijkrämig färg på t-shirten. Tyckte den färgen var som fin till de andra färgerna. Jag fyllde i de runda bordsprickarna ytterligare.

Rubiks kuben äntligen målad. Pinsamt nog så var det svåraste på hela målningen denna förbaskade kub. Jag fick inte den att se okej ut. Färg på armarna också målat. Lyckades dock inte få till exakt samma färg som i ansiktet.

Närbild. Denna tagen i köket så ljuset är lite annorlunda. Enkla skuggor på t-shirten ditmålad.

Och såhär blev den tillslut efter sista dagens målande. Målade en ljusare gråfärg på högra väggen för att göra mer "rumsligt". Gjorde konturer kring händer och armar. Kände mig dock väldigt slarvig med det. Blev väl inte riktigt korrekt men var så sugen på att avsluta målningen. Förstärkte även ögon, hakkontur och halskonturen för att inte ansiktet ska försvinna allt för mycket. Ville lyfta fram det mer.

Möblerade om lite i vardagsrummet så att tavlan skulle få den där perfekta platsen ovanför Helens säng. Är nöjd med målningen. Känns väldigt mycket jag. Först för att det är ett självporträtt sen för att det är så mycket min stil.

2 kommentarer:

  1. Åååå blir så sugen på att måla. Fin tavla, kompositionen blev bra i rummet. Tänker på de här med svårigheten att få till hudfärg: Jag har ju då gått en konst och design högskola där man fick söka in på arbetsprover, så som jag slet med dessa prover och så stolt jag va när jag blev antagen. Den andra terminen hade vi en vecka klassiskt modellmåleri. Alla tyckte det va svårt det här med att blanda hudfärg att få till djup, skuggor inte förmycket grönt, inte för mycket rosa osv. Då går en kille fram till färgskåpet, letar länge länge och tillslut utropar han: -Hallå är det någon som har sätt hudfärgen?
    Vissa halkar verkligen in på ett bananskal :-)

    SvaraRadera
  2. Tackar!
    Haha, det lät ju helt sjukt :D

    SvaraRadera