torsdag 25 februari 2010

Siv målar

Är sjukt trött efter denna dag så någe mer målande ikväll blir det inte. Tänker dock delge här den första delen av processen dag ett och dag två. Jag har ändrat inriktning på målningen så ni vet. Inge betydelsefulla grejor här inte. Mer "jag håller i en rubiks kub, alltså tänker jag". En massa grejor på bordet kändes för plåttrigt för mig och jag gillar de runda vita prickarna i sig själv som ni kommer se här nedan.

Skissar försiktigt med kol upp på duken vart jag vill placera föremålen. Ni kan se de andra skisserna på golvet. Tagit lite av varje.

Gör en snabbskiss av mig själv i spegeln. Är sjukt dålig på porträtt så därför jag just gör ett.

Börjat måla på bakgrunden. Bord och vägg.

Kom på att jag ville ha med fönstret och gardinen också så målade till ett område för det. Gillar väldigt mycket stora färgytor.

Var missnöjd över bakgrundsfärgerna och ljusade upp dem.

Skissar upp mitt ansikte med kol. Slut på dag ett. Vid detta läge var jag rätt så nöjd. Det går upp och ner hela tiden. Ena sekunden tycker man att det är bra, andra sekunden hatar man målningen.

Gör persienner. Gillar effekten de blå enkla strecken gör. Utan fönstret skulle målningen nog kännas väldigt platt.

Målar de vita runda "prickarna" på bordsduken. Gillar att de känns lite fel. Funderar på om jag ska fylla i dem ännu en gång men är osäker eftersom jag vill inte att de ska bli för vita och ta upp för mycket uppmärksamhet.

Gardinsäpplena kommer till. Här är jag relativt nöjd. Det kan behövas någon liten lättare skugga som skiljer höger gardinsida och vägg. Det fattas något där.

Det svarta håret känns dock väldigt fel och för skarpt. Väntar tills morgondagen om jag åtgärdar det. Ska då börja måla på "mig" och då kanske det svarta håret inte blir så jobbigt längre. För övrigt är det en rubiks kub jag ska hålla i handen. Tröjan kommer gå i en väldigt lätt gulfärg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar