fredag 21 augusti 2009

Misstänk för att vara bög

För några timmar sedan var jag på födelsedagskalas hos Fia. Hon hade gjort en smörgåstårta med alldelens för mycket vattenlevande djur så jag åt muffins. Vilket var gott. Samtalen blev lite djupare sådär efter någon kopp kaffe och jag bara råkade komma in på ett av mina märkligaste ögonblick i mitt liv.

I somras så drog jag iväg till Östersund för att hälsa på lite gamla vänner och vi passade även på att delta i tillställningen Yran Pride. Kändes relativt viktigt att stötta Yran Pride eftersom inlandet kanske inte är direkt känt för att vara det gayvänligaste stället. Vilket jag också fick erfara på natten då jag gick hem. Jag vill omnämna min klädsel för den dagen/kvällen för att ge lite förståelse; Jag hade på mig sådana där slitna jeans (som är sjukt rätt nu), converse, en vit skjorta och för att göra mig själv lite mer feminim så hade jag en rosa scarf. När jag där gick hem i mörkret så stötte jag på ett killgäng som påminde om Torvallakickers i junoirstorlek. 5 meter framför så viskar en kille i en annans öra och plötsligt är alla blickar på mig och någon ropar; "Jävla bögjävel". Skrämd av den hotfulla situationen så sa jag med min feminimaste röst; "Nej, jag är tjej" och fortsatte gå i rask takt förbi dem. Det lät mig gå och jag tänkte för mig själv, vilken jävla tur att jag inte är bög.

Denna sanna historia brukar jag kunna dra som en rolig historia för mina vänner. Den har ju ändå sin humor. Jag menar, en tjej som bär relativt androgyna kläder försöker göra sig mera feminim genom att använda en rosa scarf och blir misstagen för att vara bög. Tänk om jag inte skulle sagt något, blivit nerslagen eller nått, vilka framsidesnyheter det skulle bli på Aftonbladet och Expressen. "Kvinna 23 år blev nerslagen av ungdomsgäng för att de trodde hon var bög" och sen sådär i artikeln så förklarar sig ungdomsgänget; "Vi gjorde ett stort misstag, om vi bara hade insett att hon inte var bög skulle vi aldrig slagit ner henne. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt till hennes familj och all den skada detta har orsakat och lovar att vara mer uppmärksam i fortsättningen". Om det sedan skulle fortsatt till rättegång så skulle hela grejen blivit ännu mera tragisk då gärningsmännen blir frisläppta på alla punkter efter advokaten övertygat jyrun om att min klädsel faktiskt såg väldigt bögig ut. Och genom min bögiga klädseln då provocerat ungdomsgänget så de trott att jag velat bli nedslagen. Vidare...jag hade ju faktiskt druckit också.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med detta. Kanske något i stil med; Akta er för rosa scarf, ni kan råka illa ut!

2 kommentarer:

  1. jag gillar den nya designen. Det svarta gör att läsningen blir mer dramatisk. Sen sitter jag här och läser med alldeles för trötta ögon, och trodde faktiskt att du hade en burka på dig på den lilla bilden. om så var fallet hade du nog kunna blivit hotad då också. Så man ska nog akta sig för både rosa scarfs och burka.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Själv är jag inte riktigt nöjd över det svarta eftersom jag tycker det är jobbigare att läsa men ska försöka ändra på det. Det var en sådant kvart över tre på morgonen infall att designa om. Haha, det ska som se ut typ som att jag har burka på den lilla bilden så då måste jag ha lyckats!

    SvaraRadera