fredag 21 augusti 2009

En till fråga som droppade in under frågestunden

Droppade in en fråga till så det är bara att skrida till verket!

Från Anonym 25 år; Hej Susanne! Jag är en flicka på 25 jordsnurrar som har en fundering... Om bigami skulle bli lagligt, och en i ett par skulle gifta sig med en i ett annat par, skulle deras respektive då bli dubbelgifta också? och om någon av dem redan var dubbelgift på sidan av, får de övriga då en tredjehands maka/make? Klart slut, varulvstjut!

Hej Anonym! Detta är faktiskt helt sjukt men det är andra gången på en vecka jag hör denna fråga. Förra gången var det en nära vän som ställde den. Coolt! Vilket sammanträffande!

Men jag har gjort lite efterforskningar i detta. Som sagt är bigami olagligt i Sverige och enligt brottsbalken 7 kap 1 § så kan tvegifte leda till fängelse i högst 2 år. Men vi ska nu inte tänka inom verklighetens ramar utan outside the box. Det var ett tv-program om en man i Amerika för ett bra tag sedan som berörde detta ämne. Denna man hade runt tio kvinnor och hade barn med dem alla. Tillsammans var de en stor familj och bodde ihop men kvinnorna själva ansågs inte direkt ha en relation till varandra. Det enda som höll dem ihop var att de delade hus, man och deras barn var syskon. Men om nu mannen skulle vara gift med dem alla då? Jag tror vi får tänka likadant där, man är endast ihoplänkad med den/de man är gift med.

För att illustrera (om det skulle vara lagligt med bigami); Låt oss säga att M1 och K1 är gifta med varandra. M1 blir samtidigt kär i en annan kvinna som vi kallar K2 men K2 är gift med M2. M1 bestämmer sig för att gifta sig med K2 och få ännu en fru. Det leder till relationen att M1 är gift med K1 och K2 och K2 är gift med M1 och M2. Men det kommer inte betyda att K1 och M2 bli gifta.

Detta är endast vad jag tror så jag säger inte att det är någon sanning. Någon annan som vet kanske lite mer i detta ämne? Kanske någon som har en erfarenhet av detta som vill berätta?

2 kommentarer:

  1. Hej Susanne!
    Nu förstår jag bättre! Dock är jag lite besviken på att ditt exempel var ytterst heteronormativt! Jag menar... det var du som skrev "think outside the box" och sen gör du så här!


    Från en tjej på 25 jordsnurrar

    SvaraRadera
  2. I brottsbalken 9 kap 2 § så står det tyvärr att alla exempel och illustrationer bör vara heteronormativa. Lite omodernt men what to do liksom...?

    SvaraRadera