söndag 10 april 2011

Fia och Siv gör stan

Denna söndag bestämde sig jag och Fia för att vara kulturella så vi planerade ett äventyr till Moderna Museet. Vi möttes upp utanför Kulturhuset dit också en viss Civilingenjör kom och vi alla åt en gemytlig lunch på Sivs favoritcafé som hon endast ätit 8 gånger tidigare på. Civilingenjören skulle jobba så hon skulle inte med på vårt äventyr. Däremot gav hon en utomordentlig vägbeskrivning så att jag och Fia skulle hitta utan större svårigheter. För vi tänkte gå utan att någon av oss visste hur vi gick.


Steg nummer ett var att ta sig upp på Drottninggatan där vi till vår glädje hittade en guldig staty som vi bara blev tvugna att stanna till vid. Ett "Siv vid guldig staty"-kort rikare!


Civilingenjörens vägbeskrivning var typ; "Gå mot NK, vidare till Kungsträdgården och ta där riktning mot slottet. Följ sedan vattnet och båtarna tills ni kommer till en bro som ni inte bara kan missa". Så fatta vad nöjd vi blev när vi hittade en skylt det stod KUNGSTRÄDGÅRDEN på.


Men här skulle vi inte förlusta oss allt för länge så jag spanade redan vidare mot nästa mål som var "ta riktning mot slottet".


Glädjen var enorm då vi på första försöket hittade till bron som vi "inte bara kunde missa". Och det var totalt omöjligt att missa den. Jag lovar, promenera i sthlm och du kommer komma till denna bro hur du än går.


"Siv på bro"-kort.


Väl inne på Skeppsholmen så såg vi till vår förvåning att det var vatten överallt. Skeppsholmen var omringat av vatten! Hur skulle människor någonsin kunna bosätta sig här? Inte konstigt att de slog upp museer överallt istället.


När vi kunde skymta de svulstiga statyerna i horisonten så insåg vi att nu är vi snart framme. Snart vid vårt mål som var det Moderna museet.


Utanför museet så fanns en spegelstaty som vi skulle ta kort på. Men till vårt förtret så hamnade vi på bilderna på varje kort.


Pausfoto. Timmarna förlöt inne på museet och där fick man inte fotografera. Med andra ord kommer allmänheten aldrig få veta vad som hände Fia och Siv inne på Moderna denna söndag. Däremot så får ni en bild då jag står mot en av museernas husvägg.


Även på hemvägen så gick vi genom Kungsträdgården och bestämde här oss för att "härma staty". Fia lyckades med detta exemplariskt.


Jag däremot, totalt fail. Vet inte vad det är för fel på mig men saknar jag total kroppsuppfattning? Jag ser bara obekväm ut.


Denna bild, bara för att. Bajs är alltid kul.

2 kommentarer:

  1. Vilken sjukt snygg jacka du köpt! Snygg-Susanne matchar med snyggjacka liksom, matcharen gillar!

    SvaraRadera
  2. Tackar! Är riktigt nöjd med den jackan!

    SvaraRadera