tisdag 24 maj 2011

Hattens vara eller icke vara

Eftersom min frisyr är relativt avskyvärd just nu så har jag bestämt mig för att bära hatt tills jag klipper mig igen. Då den vackra stråhatt som jag köpte i söndags. Vi satsar alltså på en hattvecka!

Hade denna vackra skapelse på jobbet idag. Alla tyckte jag såg mycket stilig ut i min nya stråhatt och jag kände att det var det också. Dock uppstod ett litet, låt oss kalla det, problem. En av cheferna var och besökte vår förskola idag och såg mig med denna stråhatt på inne på lunchen varpå hon sedan under rasten tog upp "hatten vara eller icke vara inomhus" som diskussion. Det var absolut inget direkt anklagande eller att hon tyckte jag hade gjort fruktansvärt fel att ha på mig denna hatt men en diskussion blev det. Hon menade på att hatt kanske inte lämpar sig inomhus medans jag ansåg däremot att det är lite väl gammelmodigt att tänka sig att en hatt som accessoar skulle vara fel i denna moderna tid vi lever i. Chefen pratade om medvetna förebilder, jag ansåg att genom mitt ändå annorlunda uttryckssätt så är jag en medveten förebild. Och jag skulle aldrig tvinga mina barn ta av sig en hatt om de inte ville. Något mer hetlevrat än så blev det inte.

Däremot så skapade det enorm uppståndelse efter då någon hade nämnt för någon som nämnt för någon att jag hade som smått blivit beordrad att inte ha hatt på mig inomhus. Dom blev väldigt arga och ansåg att det liksom är fel att påpeka ens klädsel om klädsel inte är provokativ på något sett.

Liksom hur gör man med hattar, kepsar och mössor egentligen? Varför anses det fortfarande så fel att ha på sig dessa huvudbonader inomhus? Är det inte lite äckligt gammeltänkt att man inte får ha huvudbonader på sig vart man vill? Jag vet inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar