onsdag 25 augusti 2010

Biologiskt dygn

Sjukdomar härjar i Umeå så idag blev det en lugn hemmadag. Mina hemmadagar ser dock lite annorlunda ut. Vaknar typ vid elva, skitseg. Bira matas, jag matas och sen går vi på en promenad. Lägger mig sen på "mysmadrasserna" och Bira kanske kryper upp bredvid och sen ligger vi där och kollar på tv. Kanske somnar jag en liten stund. Vid klockan sex är det middag för Bira och mig, vi äter och sen är det promenad igen. Vid typ klockan åtta på kvällen börjar jag sedan vakna till och får helt plötsligt energi, städar, pluggar och gör annat administrativt tills klockan är runt ett på natten.

Nu kanske ni tycker jag är sjukt lat men enligt en artikel i aftonbladet så är jag inte lat utan det råkar bara vara så att mitt biologiska dygn är längre. För enligt dom så ser våra biologiska dygn olika ut. De som är morgonpigga/kvällströtta har ett kortare biologiskt dygn på 22-23 timmar medans morgontrötta/kvällspigga har ett längre biologiskt dygn på ca 26-27 timmar. Finns en del som har det perfekta dygnet på 24 timmar också. Och de säger att detta inte går att göra något åt utan det är bara att accceptera. Ja, jag kan acceptera detta.

2 kommentarer:

  1. och inte helt otippat så har just JAG fått ett perfekt biologiskt dygn ;)

    SvaraRadera
  2. Det är en gåva du fått. Lova att ta väl vara på den.

    SvaraRadera