torsdag 9 juli 2009

Te nyttje faukan

Idag var Alex hit. Tack och lov för det. Kvinnan har ändå avverkat ett år på mediaprogrammet och kunde med lätthet fixa några schyssta bilder på mig. Det var inte mitt utseende det var fel på, det var jag som fotograf.

Imorgon är jag den enda av plantörerna som far på jobbet. Det blir jag och basen. Gör det mig till en jobbnörd? När alla andra barnen ska ut och festa till Strömsund motsvarighet till Hultsfred så far jag iväg och jobbar. Eller jag kanske bara är snart vuxen?

Alex och jag kollade på filmen Bolt också. I slutet då tre duvor sitter och pratar så lät det som jamska eller kanske bara norrländska. Jag vet inte, någon som vet mer om det? Jamska eller norrländska? I vilket fall som helst så blev jag lite glad. Få karaktärer i barnfilmer som pratar så grovt. Så nu tänkte jag för er skull, för er som inte kan jamskan, lära lite sådana här bra att ha ord och fraser så ni kan göra er förstådd i Jämtland. Grundläggande jamska;
"Ma råkes"= Vi ses
"Artut"= När något är trevligt, skönt och avslappnat (svårt att beskriva ett sådant bra ord)
"Husku"= När någon är bra. Man kan säga att någon är husku och mena att den personen då är bra.
"Gatt"= Blev tvungen
"Te nyttje faukan"= Att ta vara på stunderna
Största problemet med detta är att jag kan prata jamska men har ingen aning hur man skriver jamska eftersom jag inte tilläts göra det på skolan. Dock så lyckades jag smyga in lite vorte, he och gatt i skrivböckerna på lågstadiet. Det var ju sött.
Men kanske ni andra jämtlänningar kan tipsa om fler bra ord?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar