söndag 19 juli 2009

Recept till Emma

Var och hälsade på min gamla klasskompis Emma idag som är nybliven mor till en liten tös. Eftersom hon hade babylycka blev jag tvungen att kontra med att jag skulle göra Sushi. Det funkade, hon blev också sugen på Sushi. Dock ville hon ha receptet för att själv kunna göra imorgon. Och allt för min Emma!


Först behöver man lite tillbehör som man inköper i närmsta affär. Det är grötris, risvinsvinäger, sushisoya, morötter, avocado, gurka, tofu, wasabi, inlagd ingefära och sådana där algark.

Extra tillbehör är kökshjälpredan mamma Märta som stolt visar upp sina marathon skills samt pappa Ulf som smög in på bilden där i bakgrunden. Han hjälpte dock inte till.

Jag skulle posa med sushisoyan och risvinsvinägern men Bira gjorde en söt blick nere på golvet så jag råkade kolla bort.

Grötriset kokar man som man sedligt bör och sen så kokar man ihop en sörja av risvinsvinägern och socker i en annan kastrull som man sedan blandar ihop med grötriset. Det blir kladdigt och bearbetligt ris.

Det där goda man ska he i sushibitarna styckar man i långa bitar. Morötterna, tofun, gurkan...

...samt avocadon.

Jag ville ju ha vegetariskt men "de andra" behövde laxen och räkorna. Här ser ni också att vi gjorde en lätt marinad på tofun på lite soya, salt och matolja.

Här läggs algarket ut på en bamburulle. Detta för att förenkla ihoprullningen.

Vi smetar ut rissörjan med en sked på algarket.

Her ut lite wasabi i en tunn remsa. Ta inte för mycket, det är sjukt starkt!

Tillsätter resten av smaksatserna. Morötterna, tofuen, gurkan och avocadon.

Rullar ihop allting till en schysst rulle. Påminner om kebabrulle fast ändå inte.
Här skär min trofasta hjälpreda mamma sushin i schyssta bitar.

Tada! Uppdukningen fullbordad. Sedan her man soyan och en bit inlagd ingefära på sushibiten innan den stoppas i munnen. Jag måste göra sushi lätt lite oftigare.

2 kommentarer:

  1. har aldrig smakat detta så jag ser fram emot en middagsinbjudan när du kommer tillbaka till Umeå ;)

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde som du skrivit, o trott på faaan. De blev till ome gott!

    SvaraRadera