fredag 24 september 2010

Kontext-Duchamp

Nu inne på Duchamp. Svårare än jag trodde. Läser biografin om denna man och valde ut en bit ur hans liv då han började ställa ut flaskhållare på konstutsällningar. Jag skriver om Duchamps fascination av matematikern och fysiskern Pioncaré som menade att sakerna i sig själv kan inte vetenskapen nå fram till...bara relationen mellan sakerna. Detta skulle vara ett slags ledmotiv i Duchamps skapande. Först fattade jag ingenting, sen fattade jag fortfarande ingenting. Sen skrev jag lite och sen kanske sådär vid klockan två så fick jag någon idé om att relationen mellan sakerna handlar nog om kontexten. Liksom att om vi har en smörkniv i en smörask så uppfattar vi alla det som en smörkniv men om smörkniven sätts in i en ny kontext, som t.ex. i en dusch så får smörkniven en ny innebörd. Liksom kontexten styr innebörden av föremålet och det var därför Duchamp började ställa ut flaskhållare och pissoarer på konstutställningar för att sakerna i den kontexten blir konst. Det är det som måste menas med relationen mellan sakerna.
.
Ähh, detta är för djupt för mig och texten är för mycket på engelska. Usch. Nu är jag så gott som klar med hemtentan och ska imorgon bara sådär läsa igenom texten och möjligtvis ta bort introt till diskussionen om Duchamp som för tillfället lyder "Egentligen fattar jag ingenting".

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att du kommit fram till något, nu gäller det bara att ordbajsa och få det att låta riktigt nördakademiskt.

    SvaraRadera
  2. Ordbajsa är en av mina specialiteter. Så jag tror nu när denna tenta är inlämnad att det faktiskt gick helt okej i slutändan.

    SvaraRadera