fredag 12 augusti 2011

Utelåst igen...

Jag lyckades bli utelåst, igen. Denna gång så var det inte på balkongen. Det var så att Gudrun och Bernt var på väg ut till landet och jag påväg ner till tvättstugan. Vi gick ut samtidigt ur lägenheten och dom låste. När jag kom upp igen från tvättstugan och skulle sätta nycklarna i dörren så fick jag inte in nyckeln och jag insåg att jag fått med mig fel nycklar (nycklarna till jobbet). Tur var ju att jag är sådär 80-talistiskt mobilberoende så mobiltelefonen var med och jag ringde snabbt till Gudrun och de vände om hem och öppnade för mig.

Sådär i efterhand så reflekterade jag att detta med att jag skulle bli utelåst var egentligen en omöjlighet. För det var många moment som skulle sammanfalla för att detta skulle inträffa (då bortser jag från utelåsning på balkong och borttappning av nycklar). Moment ett är ju att jag skulle ta fel nycklar. Det har aldrig hänt att jag tagit fel nycklar. Mina jobbnycklar ligger oftast i min handväska men eftersom det var semester nu och jag arbetat på annan förskola så har nycklarna under denna tid fått legat på bordet. Om inte jobbnycklarna skulle legat på bordet så skulle jag aldrig tagit fel nycklar. Alltså är moment två att det måste vara semestertid. Moment tre som måste infalla är att om jag nu skulle möjligtvis tagit fel nycklar så skulle jag i 99% av fallen märkt det eftersom här i sthlm låser man alltid ytterdörren då man lämnar lägenheten, oavsett man bara ska ner i tvättstugan eller om G och B är hemma. Så moment tre är att någon annan ska låsa dörren.

Just denna dag sammanföll alla tre momenten och jag bara sitter så chockartad nu i efterhand och försöker smälta det stora i detta. Men turen var ju att mobilen var med och Gudrun svarade för det skulle ju bli riktigt pinsamt om låssmeden återigen skulle fått komma och bryta upp dörren och bytt lås. Bara; "Hej Gudrun! Nu har jag bytt lås igen när vi varit bortresta på semester!". Liksom en gång okej, men två gånger så skulle Gudrun börja ta det personligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar